Procuded : Dead Man Ray
Year : 2000
Record co. : Virgin
Dead Man Ray is dan ok de groep van Rudy Trouvé (ex-dEUS,
maar sindsdien met Kiss My Jazz, Lionell Horowitz
& His Combo, Cinthia Appleby ...), Daan Stuyven (grafisch ontwerper, ex-Citizen
Kane, ex-Running Cow en ex-Volt), Herman Houbrechts (van
Nemo) en Elko Blyweert (Kiss My
Jazz). Hun debuutalbum "Berchem" werd uitgebracht in maart 1998.
Daan Stuyven herinnerde zich zijn eerste ontmoeting met Rudy Trouvé
: "We zijn elkaar tegengekomen op een huwelijksfeest, en we waren allebei
in nogal dronken toestand. Ik wist hij Rudy heette, maar niet dat het Rudy Trouvé
was, dus dat was nadien wel een schokske. We zijn daar aan de praat geraakt over
4-track casettes, en van het een kwam het ander".
"Chemical" was de eerste song die ze samen speelden. Rudy kwam naar
Daan's huis en begon te jammen, zonder zelfs maar een woord te zeggen. Rudy speelde
wat noten, Daan begon erop te drummen en woorden te fantaseren, en een half uur
later was "chemical" klaar.
Hij vreest niet dat Dead Man Ray in de schaduw van andere projecten van Rudy
Trouvé zal staan : "Elk van Rudy's groepen heeft een eigen sound, en deze
verschilt nogal sterk van die andere. Bovendien zingt Rudy in deze groep niet
zelf.
En zelfs als het zo was, zou ik het niet eens zo erg vinden. Ik ben vijf jaar
mijn huis niet uitgekomen, en nu heb ik een soort paraplu om mee buiten te komen.
Dus voor mij is het allang goed."
In navolging van Zita Swoon, zal het tweede project
van Dead Man Ray ook het begeleiden van een film zijn. Grappig is wel dat daarvoor
werd gekozen voor "At the drop of a head". Dit is de engelstalige versie
van de film "De Ordonnans" uit 1962, een vehikel ter meerdere eer en
glorie van Bobbejaan Schoepen. In de film trekt die,
in cowboypak en met de gitaar onder de arm, naar de grote stad op zoek naar rijkdom
en roem. "Dat is er net zo leuk aan", zei Daan Stuyven aan De
Morgen "De film parodieert een boel dingen die vandaag nog altijd actueel
zijn. De artiest die moet gaan leuren met zijn muziek, zijn ziel moet verkopen
in ruil voor een contract. Het was wel de bedoeling dat het een luchtige, populaire
speelfilm zou worden, maar toch zitten er verscheidene lagen in. En de dialogen
zijn fantastisch : al die engelse uitdrukkingen in de mond van Nand Buyl, Yvonne
Lex .., echt surrealistisch.".
De groep zal de bestaande soundtrack (met het orkest "Les Cousins",
ook bekend als The Cousins) overnemen, aandikken of
tegenspreken. Op andere momenten zullen ze echter ook compleet nieuwe dingen doen,
wat later in 1999 zou moeten uitmonden in een nieuwe Dead Man Ray-plaat.
filmaffiche nederlandse versie "At the drop of a head"
In maart 1999 bracht zanger Daan Stuyven ook een solo-plaat genaamd "Profools"
uit, met werk uit de inactieve periode tussen Word en Dead Man Ray.
In het voorjaar van 2000 verscheen uiteindelijk de tweede Dead Man Ray CD "Trap",
donkerder en iets minder toegankelijk dan "Berchem", maar opgebouwd
volgens dezelfde principes : eerst wordt er jams opgenomen, die daarna via de
computer en protools tot songs worden gelast. Het resultaat was niet toevallig
tamelijk "soundtrack-achtig", want de oorsprong van de meeste songs
kon gevonden worden in filmprojecten en video-installaties als "At the drop
of a Hat", "Transatlantic" en "The Hamlet Machine". Singles
uit het album waren heel wat minder voor de hand liggend (en spraakmakend) dan
bij de eerste CD, maar voorlopig "Toothpaste", Brenner" en "Woods".
Vlak na de release liet Herman Houbrechts (eerder onder meer Nemo)
weten dat hij vertrok naar de nieuwe groep die gevormd wordt rond Mauro
Pawlowski van de ex-Evil Superstars, en werd
vervangen door "jazzdrummer" Karel De Bakker. Wouter Van Belle was inmiddels
wel ingehaald als volwaardig groepslid. De groep wenste slechts beperkt op te
treden (een 20-tal maal), maar daartussen zaten wel grote gebeurtenissen als Werchter
en Lowlands en een spraakmakend gratis optreden in de Brusselse metro om 8 uur
's morgens.
In mei 2001 bracht Dead Man Ray een EP uit, alhoewel deze met wat goodwill
en overdrijving net zogoed had kunnen doorgaan voor een nieuwe CD: er stonden
namelijk niet minder dan 23 tracks op, met een totale speelduur van meer dan 45
minuten. Op de CD staat er wel niet toevallig een vuilnisbak op cd cover, want
de groep had deze EP met "leftovers" al aangekondigd ten tijde van de
release van de "Trap" CD. Onder
deze tracks waren er een aantal outtakes van Trap-sessies, enkele vroege demo's,
enkele tracks die voortkwamen uit de "At the drop of a hat" begeleiding,
enkele live-opnames en zelfs een eigenzinnige cover van de The
Cousins-hit "Kili Watch".
Later datzelfde jaar kwam het nieuws naar buiten na een optreden op de Duitse
PopKomm beurs, dat de groep ongeveer klaar is om aan een derde album te beginnen,
en dat ze nu zelfs zouden gaan werken met een externe producer erbij: niemand
minder dan Steve Albini (Big Black, en producer voor groepen als The Breeders,
Nirvana, Bush) zou deze taak toevertrouwd krijgen.
GroepsLeden :
- Rudy Trouvé (gitaren)
- Daan Stuyven (gitaren, keyboards, zang, programming)
- Elko Blyweert (gitaren)
- Wouter van Belle (keyboards & effecten)
- Karel De Bakker / Herman Houbrechts (drums & percussie)
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!