STICKS 'N' STONES "No Suit!"
(No Suit ! Recordz 1999 - NCD-014)
Songs (klik de -icoontjes
voor audio)
1.
Butterfly
2. Anotha ?
3. I Guess It's How It Is
4. Written On The Wall
5. Goin' On The Streets
6. Sleepin' Alone
7. You Need Love Like I Do (Norman Whitfield & Barret Strong)
8. Turn-Out-City
9. Addicted II Time (+ I Guess.. 77"-version)
Muzikanten :
- TomNaso : vocals
- Peter Maene : bazz 'n' backingz
- Lieven Wouters : drumz 'n' backingz
- Luc Van Steenbergen : all guitars
Gasten :
- Hans Francken : Hammond
- Piet van den Heuvel : Percussion
- Sam Vloemans : Hornz
- Carla Hoogewijs : Backingz
Productie : Sticks'n Stones
Recorded at CCR Zult by Kris Van Steen & Kris Belaen
Sleeve : Baert Paleman, Dataset Turnhout
Persmededeling
Picture this:
September 93 en vier Kempense zonen komen samen. Op zich niets bijzonders ware
het niet dat deze Turnhoutse heren voortaan onder een naam zullen opereren: het
welluidende
S t i c k S 'n' S t o n e S
We spreken hier letterlijk en figuurlijk tegelijk want
- wat U nog niet wist : deze jongens maken MUZIEK.
Laten we even Uw geheugen opfrissen: Rock Rally 94. Gaan er belletjes rinkelen
- andere dan die van de voorbijrijdende huis-aan-huis groenteboer mogen we hopen?
Juist ja Zij mochten destijds met de zilveren cheque gaan lopen die De Lentdecker
en co. van den Humo hun overhandigden
Een schoon verhaal met bijlange nog geen end.
Het heden kort samengevat:
Vanuit de buik het hart en - niet te vergeten - alle ledematen brengen zij een
zeventiger jaren sound waarbij U de olifantenpijpen zo voorbij ziet wandelen Muziek
die bloeit als een bloemetjeskrans U weet wel: de geuren en de kleuren. Hierop
kan U gerust met blote voeten in het gras Uw eerste danspas zetten
Nodig ze uit en/of neem ze in huis 't is al teender
it's mighty good funky rock 'n' soul.
In de pers :
- Metro, januari 1998: "Hun funky variant op seventies rock
klinkt gespierd en soulvol, het samenspel is hecht en live-favoriet Turn-Out City
ligt nu binnen ieders hoorbereik. ***1/2 "
- Humo (januari 1999) : "Sinds het zilver in de rock-rally van
1994 werd weinig meer van het viertal vernomen, behalve dan dat ze keihard maar
in hun eigen tempo - het in de genadeloos swingende Noorderkempen niet ongebruikelijke
tempo van een luiaard met artritis - aan de weg timmerden. Dat heeft ... nu dus
tot "No Suit!" geleid, een werkstuk waaruit blijkt dat de groep in al
die jaren niet meteen spectaculair is geëvolueerd."
Zelf nog ergens een goeie (of slechte) recensie zien staan ? Stuur
maar op !
Mijn Mening
Qua ongebruikelijke groepscarrières lijkt die van Sticks'n Stones wel
op redelijk eenzaam terrein te wonen : eerst met de grote trom binnengehaald worden
middels een tweede plaats op de Rock Rally Finale van 1994 (negentienvierennegentig),
om vervolgens een aantal flauwe platendeals af te wimpelen als zijnde flauwe platendeals,
en nog liever 5 (vijf) jaar te wachten tot voldoende ervaring en knowhow opgedaan
was om uit te pakken met een debuutcd in eigen beheer.
Begrijpe wie kan. Ik doe mijn best, maar zou het toch makkelijker gevonden als
de muziek ook in overeenstemming met deze onafhankelijke houding zou geweest zijn
: deze Turnhoutse heren grossieren echter niet in een of andere underground-sectarisch-straight-edge-commerce-sucks
geluid, edoch vergasten ons op "No Suit!" op heel toegankelijke funky
en poppy swingende retrorock, opererend binnen het driehoekje Jamiroquay, Red
Hot Chili Peppers en pakweg The Black Crowes (en uiteraard de groepen die door
dezen als voorbeeld werden genomen).
Toch is het wachten de moeite waard geweest, meer bepaald op de songs :
- "I Guess It's How It Is" ,
de op hun website gratis verkrijgbare single, een mooi ingehouden melodie die
7 heerlijke minuten voortgroovet, en voor zover wij begrijpen gaat over het brandende
vraagstuk "to come or not to come ?".
- "Goin' out on the streets",
mijn favoriete song op de CD wegens de mooie contrasten tussen het zachte refrein
en de redelijk van jetje gevende wispelturige rest van de song.
- "You need love like I do",
dat hevig hipshakend en zeer aanstekelijk richting de eerder aangehaalde seventies
en Black Crowes achterna holt.
- "Turnout-city" (naar verluidt
de live-favoriet) zal vermoedelijk niet geadopteerd worden tot officiële
soundtrack van het kaartenmuseum, wegens snoeihard.
Minder lof voor "Butterfly" (geweldige intro voor een song die er nooit
komt), "Anotha?" (wordt pas interessant als het woord "motherfucker"
is gevallen en de remmen worden losgelaten), "Written on the wall" (denkelijk
op een afgebladderde toiletmuur gebikt, want geraakt niet verder dan redelijke
stereotype funk) en de afsluiter "Addicted II time" (die iets te nadrukkelijk
zegt dat "het hierna gedaan is, hoor" maar dan toch nog gevolgd wordt
door stilte, een dubversie van de single, tien minuten stilte en een schapenkoortje),
daarmee het ongewenste effect sorterend een melige indruk achter te laten van
een best wel pittige cd.
Al bij al levert SnS hiermee dus een niet geheel geslaagde cd, maar wel een gevarieerde
proeve van zijn kunnen. Benieuwd of hun "sales-model" (eigenlijk enkel
via internet) al leefbaar zal blijken.
Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op, dan zet ik ze hier
bij !
Laagste prijs staat in het geel, hoogste in het rood. Deze prijsvergelijking
houdt geen rekening met mogelijke vermindering van kosten bij het bestellen van
meerdere CD's, bonuspunten, verschillen in levertijd e.d. Verzendingskosten zijn
deze naar een adres in België.
Heeft u deze plaat nog ergens anders goedkoper gezien, heeft u zelf een online
CD-winkel met Belgische producten erin, staat er een fout in mijn berekeningen
: laat het me weten.
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen(www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!