Salvatore Adamo
"Par les temps qui courent"
2001, Atoll Music, 531744 2
Songs (klik de -icoontjes
voor audio) 1.
Par les temps qui courent
2. Pendant que tu dors
3. Le futur n'existe pas
4. Recommencer
5. Sortir de l'ordinaire
6. Mourir dans tes bras
7. Les portes du ciel
8. Etrange
9. Toi ma nebuleuse
10. Faux-semblants
11. Quelques mots de toi
12. Ell m'ensoleille
13. Je veillerai sur toi
14. Le monde a mal
15. A vous maintenant
bonus
16. Louise
Songs & Lyrics:
Salvatore Adamo
Muzikanten:
- Salvatore Adamo: zang
- Olivier Baldissera, P. Mobers (drums)
- Phlippe Chevallot, David Lefevre (bas)
- Michel-Yves Kochman, Michel Aimé, Basile Leroux, Jérôme
Munafo (guitar)
- Steve Sidgwell (trompet)
- Snake (sax)
- Fiz Shapur (piano)
- A. Martinig (keyboards)
- Robert White (Ullean Pipes)
- Virginie, Patrice Carmona, Sebastien Abaldonato, Laurent Ayme, Alec Mansion,
Yann Woodcock (backings)
- Richard Blackford, Caroline Petit, Gerard Salesses (strijkersarrangementen)
Opgenomen in Air Studio (londen), Landsdowne Studio (Londen) Studio Mega, Studio
Artistic Palace, Studio Twin, Studio Plus XXX
Photo's : G.C. Vanryk
Mijn Mening:
"Par les temps qui courent" is de weet-hij-het-zelf-wel-hoeveelste
CD van Salvatore Adamo, een levend monument
van het soort formaat zoals er in de Belgische muziek niet veel rechtstaan, met
een reputatie die van Zuid-Amerika tot Japan gaat, met een verleden met meer hoogtepunten
dan het gemiddelde aantal geeuwen en opgerookte sigaretten in een aflevering van
Big Brother. Geen wonder dat de tijden lijken te "courir" voor iemand
die in 2001 Vorst Nationaal vol doet lopen, als UNICEF-ambassadeur wordt opgevoerd,
in de Parijse Olympia staat, een boek schrijft, zijn in Amerika studerende kinderen
geregeld bezoekt, geridderd wordt door Koning Albert en - voor we het vergeten
- een nieuwe CD bijeenschrijft.
Daarbij werd niet op een inspanning gekeken - behalve op die van het uitwieden
van het overbodige. De orchestratie is rijk, er is opgenomen in een zevental studio's
- dit keer met echte strijkers, geen "namaak" meer zoals op zijn vorig
album - en er staan niet minder dan 16 chansons en 72 minuten muziek op.
Het gaat al van start met een valse noot. "Par les temps qui courent"
heeft weliswaar een mooie tekst, maar beschikt over een refrein dat pijn doet
aan de oren. Weinig ophef maken voortkabbelende tracks als "Je veillerai
sur toi", "Quelques mots de toi", "Pendant
que tu dors", "Recommencer". Uiteraard is
Salvatore Adamo na al die jaren vakman genoeg om geen brol op CD te zetten (ofwel
verbergt hij het als "bonus track", zoals hier met "Louise"):
om ze zomaar iets in de nek te splitsen heeft hij het veel te goed met zijn publiek
voor. Deze tracks storen dus niet, maar evenmin ontroeren ze, noch lijken ze veel
te vertellen of te beschikken over een refrein dat zich kan vastzetten. "Le
monde a mal" gaat ten onder aan een overdosis pathethiek. "Faux-semblants"
is het dieptepunt, met lelijke synths en zijn typisch franse misbegrepen variété-manier
om te "rocken".
Zo zijn we dan aanbeland bij de hoogtepunten, die er gelukkig zeker ook wel opstaan.
Op eenzame hoogte : "Mourir dans tes bras". Een tekst
die zo naar de les Frans kan en Adamo die enkel met piano en een vioolpartij ontroert.
Ik zou als aangsprokene niet weten wat ik met zo'n mededeling als "je
voudrais mourir dans tes bras" aan zou moeten anders dan "ik
hoop dat ik het nooit meemaak", maar het klinkt als een hartekreet van
iemand die al een jaartje erbij krijgt en zich stilaan weet te moeten voorbereiden
op een confrontatie met magere Hein. Alleszins het beste samengaan van vorm en
inhoud op de hele CD. Ook erg goed: de licht-bretoense folk-invloeden in het mooie
"Sortir de l'ordinaire", het carrilion en mooie melodie
van "Etrange", de catchy pop van "Le futur
n'existe pas", de triomfantelijk langgerekte "toi"s van
"Toi ma nébuleuse" ...
Mijn verlanglijstje voor een volgende CD van Salvatore is dan ook dat hij ze buiten
smijt! Die drummer, die synth, die achtergrondkoortjes: dat hij hen de deur wijst!.
Alle ballast overboord. Met een pianist die hij aanvoelt als was het z'n eigen
rechterhand, Adamo's stem, en een koppel violisten om hier en daar wat voortgang
te brengen. Strippen. Meer moet dat niet zijn ... en het zou tegelijkertijd veel
meer zijn.
Op deze CD bewijst Salvatore alleszins dat hij nog lang niet is uitverteld (alhoewel
hij zelf beweert dat "le futur n'existe pas" - de Sex Pistols
hebben aanhangers op de vreemdste plaatsen), en dat er nog veel moois uit zijn
hoek mag verwacht worden. Als de tijden niet te snel "courent", natuurlijk.
In de pers :
- M.Letizia Pace voor Musica
Italiana : "... degno di nota il pezzo "Sale comme la guerre"
che parla, senza mai dirlo esplicitamente, del dramma del Kosovo. A questo riguardo
il cantante, nato subito dopo la guerra, si ritiene fortunato per aver scampato
l'esperienza ma si dice preoccupato del presente, che ruba i sogni ed il romanticismo.
«Le mie vecchie canzoni sono diventate forse anacronistiche, per qualcuno
- afferma Adamo alla vigilia di questa sua nuova primavera professionale - ma
noto che sempre di più i giovani ci si riconoscono»".
- Jean-Luc Cambier voor Planet
Internet: "Depuis quarante ans, Salvatore Adamo est une vedette
de la chanson. Mais, même sil fut plus idolâtré dans
les années 60 que Johnny Hallyday, il ne sest jamais pris pour une
star. Cette modestie sans faille lempêche de revendiquer une place
méritée auprès des Grands de la chanson. 80 millions de disques
vendus ne sont pas une consolation pour un artiste qui voudrait encore toucher
le public avec le même impact que par le passé. Son nouvel album,
"Par les temps qui courent", est en tout cas emplis déternelles
mélodies amples et de textes serrés autour des réalités
actuelles."
- J-M Petit in La
Voix du Nord : "Seize chansons romantiques, dans le droit fil
des «Filles du bord de mer », remis au goût du jour par Arno.
Adamo ne sait pas être méchant. Son monde est pourtant légèrement
désenchanté. Il voudrait voir souvrir « Les portes du
ciel », « Sortir de lordinaire », proclame que «
Le futur nexiste pas ». Les fans, eux, ne seront pas dépaysés."
- Der Schallplattenman
: "In Deutschland hat sich der Belgier sizilianischer Abstammung seit
1967 als "Träne auf Reisen" in alle Schlagerkopplungen hineingesülzt.
Das kann, soll, muss man vergessen. Adamo hatte in seiner Heimatsprache stets
mehr zu sagen als der Schlagerkonsument je vermutete. ... Wenn auch die eine oder
andere Wendung hart an der alltäglichen Plattheit vorbeirauscht, die Orchester
melodramatisch aufbrausen und der Hall auf seiner Stimme aus riesigen Tropfsteinhöhlen
zu stammen scheint, die zarte Poesie seiner Chansons d'amour ergreift, die zarte
Gesellschafts"kritik" verblasst: hallo, Udo Jürgens. Doch mag ich
diese CD, weil zu dieser Art großem Chanson keine Alternative mehr existiert."
Zelf nog ergens een goeie (of slechte) recensie zien staan ? Stuur
maar op !
Waar deze cd te kopen ? :
Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 23 september 2001, niets
garandeert evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :
Laagste prijs staat in het geel, hoogste in het rood. Deze prijsvergelijking
houdt geen rekening met mogelijke vermindering van kosten bij het bestellen van
meerdere CD's, bonuspunten, verschillen in levertijd e.d. Verzendingskosten zijn
deze naar een adres in België.
Heeft u deze plaat nog ergens anders goedkoper gezien, heeft u zelf een online
CD-winkel met Belgische producten erin, staat er een fout in mijn berekeningen
: laat het me weten.
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen(www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!